Komenského povinná školní četba se v Celetné dočkala i dramatického hávu a pokud snad máte dílo Učitele národů zaškatulkované jako nudnou potravu pro školomety, vřele doporučuju vyzkoušet jeho divadelní zpracování. Na prknech Celetné se neodehrává žádná zkostnatělá didaktická orgie, nýbrž živá a svěží inscenace, ve které se stále aktuálnější Komenského alegorická kritika světa, umění i vědy prolíná s vtipnými pantomimickými vsuvkami i celkem povedeným scénickým řešením a hudbou Milana Caise (TATA BOJS). Sem tam se vkrádá myšlenka, zda právě odlehčující satirické vsuvky zbytečně lacině nerozvádějí zjevný přesah Komenského myšlenek pro dnešek... Pravdou je, že poslouchat jen a pouze libozvučnou humanistickou češtinu na drama nevydá, alespoň v současných poměrech ne. Pochvalu zalouží určitě herci, zejména ústřední dvojice zasněný Poutník (Josef Kaluža) a manažersky výřečný Všudybud (Adrian Jastraban). Kromě zmíněné snahy o aktuálnost za každou cenu mi osobně trochu vadila občasná snaha o excentrické scénické řešení, které zejména ve scéně s královnou zavánělo levným kýčem. Jakoby tohle opatrné vyšlapování za čáru vkusu postihovalo celou jinak výtečnou inscenaci.